Lärdomar av app-projekt som inte lyckas
Applansering
•
3 min läsning
•
20 feb. 2024
Året var 2020. En av mina första kunder till Appmost gav mig nog den kortaste kravspecen inför ett app-projekt någonsin, men projektet var nog det mest ambitiösa hittills för min plattform.
Kravspecen var ungefär "En kopia på Hygglo"
Alltså appen där man som privatpersoner hyr prylar av varandra.
Eftersom det var i uppstarten av Appmost och mycket av funktionaliteten lade grunden för Appmost som plattform gav jag en bra rabatt. Utan den rabatten hade nog inte heller projektet blivit av. På denna tiden hade jag bara stöd för iOS så Android-versionen fick vi avvakta med.
Men projektet blev lanserat. Funktionaliteten var på plats. Serven var i produktion. Även om UI:et var simpelt var det kvalitet på appen. Helt native app, med integrationer mot Stripe för betalningar, BankID för person-validering, chatt, bild-uppladdning, kontohantering och ja, till och med push-notiser 📣
Vi kompletterade senare även med en bortskänknings-funktion och en sälj-funktion (ja, det blev en kopia på Blocket också) 🙂
Så de lärdomar man kan dra som beställare är kanske att funktionalitet inte är allt. Projektet fick för lite budget och tid för marknadsföring och att inte nischa sig hårdare var nog även det ett av problemen. Hade man satsat på en speciell nisch, jag tänker t.ex. begagnade kläder, och lagt en rejäl slant på marknadsföring kanske man varit före säg miljard-värderade Vinted.
Jag kan tyvärr inte avgöra om en app-idé kommer lyckas. Däremot kan jag bygga den bästa app och tjänst pengar kan ge dig. 👍
Skrivet av
Jonas Andersson
Vart jag sitter
Hör av dig
Tveka inte på att höra av dig!
Appfrilans AB © 2024. Org.nr. 5590403316. Säte: Mölndal